عاشورا و دفاع مقدس در امتداد آن

     اسوه ی بنام حسین (ع) الگوئی از عاشورا  و حماسه ی دفاع مقدس
 جغرافیای کربلا  همه ی تاریخ را پشت سرگذاشت و تاریخ کربلا نگاه همه جغرافیا را تسخیر مکتب خود کرد نبردسال 61 هجری کربلا ،صرفاً یک جنگ در دو جبهه ی  نابرابر یعنی در قالب دو جریان حسینیان و یزیدیان نبود.بلکه تقابل نور باظلمت و عدالت طلبی با ستمگری- موحدان با مفسدان-  امران به معروف با تباه کنندگان دین - ناهیان ازمنکر با منحرفین غفلت زده و دانائی و پارسائی با جهل و زخارف زدگان دنیا - پاکی با پلیدی-  همه ی دین در مقابل همه ی دنیا  ... و در یک عبارت" اسلام ناب در مقابل اسلام یزیدی" بود ...
نتایج و توابع روشنگرانه   این واقعه در تجلی نهضت عاشورا  و پیامدهای دینی ، فرهنگی سیاسی بیدارگرانه ی  آن،  همچنان موضوع بحث محوری و تمرکزمبارزان آزاده  ومحرک جنبش های محرومین نه تنها در محرم وصفر  بلکه در اغلب رخدادهای  تاریخی جامعه ی مسلمانان وحتی برخی جوامع دیگر و  پس از آن  در رویدادهای دوران معاصر قرارگرفته است.  بطوریکه روز عاشورا بعنوان  نمادی روحیه آفرین ،برای نهضت محرومان و ستمدیدگان علیه ستمگران و روز پیروزی خون بر شمشیر تبدیل شده است.
براستی هر که حسین (ع)  را شناخته و فلسفه ی حرکت و نهضت اورا دانسته ، عظمت ارزش ها و فداکاری ها و ایثارگری بشری را درطول همه تاریخ درک کرده است و میداند که این انتخاب استوانه ی مستحکم برای زندگی فاخر و عزتمندانه است
   پرچم امام حسین (ع)  و علم ابوالفضل العباس(ع)  در هر بخشی از این آب وخاک و بردوش هر انسان پاک نهاد  به نمایندگی ازاجابت ندا ی "هل من ناصر   ینصرنی" در اظهار  همراهی  با هدف  مقدس و گرامیداشت یاد حماسه ی حسینی به فراز درمی آیدو بربلندای  اندیشه شکوهمند انسان وارسته به اهتزاز درمی آید  ودر واقع حمل پرچم امام حسین (ع)  جلوه ی از عزت طلبی و آزادگیست . و پیشانی بند لبیک یا حسین عشق به قیام حسینی  وسر نهادن در امتداد  آن  مسیری است که حضرتش برای حفظ دین جدش (ص) هر گونه ایثاری را سهل ومیسر می داند  و اینگونه بود که رزمندگان اسلام و جوانان ایثارگر خصوصاً  در الگو پذیری  از جانفشانی امام حسین (ع) ویاران وفا دارش  که در  حماسه ی ابدی تا روز قیامت جاودانه باقی خواهد ماند با شعار  "  هیهات من الذله" از انقلاب اسلامی و  سرزمین اسلامی  ارزشمندترین داشته ی خویش را که همان جان گرانقدر بود تقدیم نمودند.   زیرا  حسین در مفهوم  عام خود نامی متبرک ،انقلابی، غرورانگیز وندائی شورانگیز در میان امت محمد(ص)  و پیامی رسا و چشمه ی جوشان ونامحدود برای  گسترش مبارزات عقیدتی است..
 براستی نام حسین (ع)،انسان ساز در همه ادوار و عهدها  بعنوان منبع آزاد مردی و مرجع شرافت  بی نهایت، شناخته  شده است نام حسین همواره برای درهم شکستن ستمگران و متجاوزان  گرگ صفت، قوی تر ین  سلاح  حرکت ، مقاومت ، استقامت و پایداری، سلحشوری  در جبهه ی بطول وعرض تاریخ و کره زمین است ...
  درس های کربلا  الهام بخش  مختارثقفی ،  زید بن علی،و...   امام خمینی(ره) .  . و منشاء  حماسه شهیدان  وایثارگران و رزمندگان  دفاع مقدس ...   و بسیج  توده های ظلم ستیز  تا مدافعان حرم  و رزمندگان محورمقاومت است که در متن   نگاه عمیق وپرمعنای همه ی آنها نگرشی مقدس بر محور رهبری مکتب امام حسین (ع) خودرا برجسته نشان داده است.
 در دفاع مقدس هشت ساله از نوجوان 13 ساله به تاسی از قاسم بن حسن(ع) و جوانان 18 ساله به  پیروی از علی اکبر امام حسین و از سوئی حبیب مظاهر های سپید مو  یادآور سالهای دیرین نوحه وسینه زنی و خانواده های معزز ومکرم شاهد الگو گیری از زینب کبری در پیام رسانی ، درتبیین اصالت محتوای گفتمان انقلاب و دفاع از آن بمیدان امدند همچنانکه جانبازان عزیز هرجا که مصیبتی برایشان وارد شد.وخود را فدا کردند، گفتند: "ما راینا الا جمیلا" ...
قرن ها گذشت  تا همانگونه  که اصحاب امام در رفتن به میدان سبقت میگرفتند  در عصر حاضر  نیز رزمندگان اسلام  در طول دفاع مقدس در عبوراز میادین مین و شکستن خطوط دفاعی دشمن برهم پیشی بگیرند.صدها سال گذشت تا آرزوی احدی الحسنیین ( پیروزی یا شهات) بعنوان دستور العمل شبهای عملیات بلاجویان جبهه های غرب وجنوب باشد. 
چندین سده پشت سرگذاشتیم تا قمقه های ترکش خورده ی  شهدای غریب دوکوهه ، تداعی گر مشک سوراخ شده ی ساقی تشنگان کنار فرات باشد.    با هزار واندی  سال گذشته از آن ماجرا دوباره خیمه  ی دعا ونیایش در کنار قتلگاه های بلا وآزمایش برپا شود و  خضاب و خرامیدن سرو نازهای جوان در میان تاریکی نخلستان و  بی اعتنائی به خارهای طبیعی و مصنوعی مغیلان  بیابان و پیشانی گذاشتن برزمین برای سربه آسمان سائیدن  تاچفیه ی سرخ کنند و دشمن را مبهوت شهادت طلبی خود نمایند...  گرچه این روند چشمان مادران را اشکبار و نگاه واپسین خواهران را اندوه بار کرد اما جهان توانست عظمت وبزرگی   یاران امام حسین(ع) را در  61 هجری قمری را بوسیله ی عاشورائیان پاکباخته پیر خمین(ره) در سالهای دهه ی(شصت)  1360هجری شمسی  بمدت 8 سال از نزدیک نظاره گرباشد و ماجرای آزادگان سرافرازی که به اسارت در خیابانها ی بغداد و .... گردانده شدند...از دیگر تبلورهای پایداری بود که دنیارا متحیر ساخته بود  که برای دفاع از آرمان پسر فاطمه (س)  تحمل همه ی اینها ساده بود. ...
مردان مردی که در میان همه ی آتشباران دشمن از زمین و آسمان و دریا  پای عقب نکشیدند تا امروز که  عملیات تفحص پیکر پاکشان را از عمق میدان نبرددر جزیره بوارین پس از 37 سال را به دستان مشتاق مردم انقلابی می سپارد هنوز هم استخوان گمنامان زمین و مشهوران در آسمان پای در پوتین می فشارد....
در 1400 سال پیش زر و زره و تیغ وشمشیر ونیزه ی دشمن بیشمار بود. و آلت قتاله  پرتعداد گرداگرد هر مبارز که از لشکر امام به میدان می رفت  در می گرفت در دفاع مقدس نیز  جنگ افزار  مدرن روسی و فرانسوی، اسرائیلی وآمریکائی و...  همه جوره اش و درکناراینها  سلاح شیمیائی و کانال های آب و موانع ایذائی  در گرماگرم جنگ  رزمندگان اسلام را از چند جهت در فشار قرار می داد. و جالب اینکه هر دو گروه مورد اشاره  در سپاه اسلام با همه ی آن فاصله ی زمانی طولانی تاریخی یک نقطه اشتراک آشنا در بیان جملات آخر داشتند " یا حسین گویان" تا رسیدن به شهادت برعقیده خود راسخ ماندند.    
 كربلای زمانه بوقوع پیوست وقتی که همه ی مبارزان حقیقتجوی انقلاب اسلامی  و هواداران  صادق آن به شعار ( یالیتنا كنا معكم لنفوز فوزا عظیما) به یاری طریقت قران و  عقیده امام حسین (ع ) شتافتند و خود را در اردوگاه سرورآزادگان عالم پرافتخار یافتند  و اینگونه حقیقت  بر همه جهانیان روشن شد   که سینه های پر از عزم جهاد و سرهای آماده شهادت در راه عقیده شکست ناپذیرند.
و چه خوش خواند صادق اهنگران ... کربلای جبهه ها یادش بخیر ....
و دفاع مقدس مان، با نیت تقرب به خدا و تبرک لبیک یا حسین(ع) قبل از آنکه میدانی برای ابراز رشادت ها باشد .محفلی روحانی برای دلباختگان شهادت دراه خدا  بود ... آه جبهه کو برادر های من .... وجمله ی آخرعباس(ع) : یا اخی ادرک اخاک ... برادرم ...برادرت را دریاب.
 
    

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.